ماشین استارتاپ ناب شیراز برگزار شد.

۱۱ اردیبهشت ۹۴

lsmshiraz

اولین رویداد Lean Startup Machine ایران – شیراز ۲ الی ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در شیراز در مرکز رشد خوشه فناوری‌های صنایع مخابراتی ایران با حمایت مالی این مرکز، مرکز آموزش علمی کاربردی صنایع مخابراتی، موسسه نوآوری کسب و کار اُپاتان و شرکت Payment24، مدیریت سرکار خانم سمانه نصیحت‌کن و با حضور نماینده جهانی رویداد ماشین استارتاپ ناب در ایران جناب آقای مهندس ناصر غانم‌زاده و با همراهی خانم‌ها حورا وکیلی، سارا نصیحت‌کن، مینا درچه، هنگامه قاسمی و آقایان میثم دهقانی، میلاد احمدی، حسین اکبری، مسیح فرشاد، علی هنرمند، صمد محمودی و محمد شریفی برگزار گردید.

این رویداد با هدف ارزیابی ایده و با شعار Get Out Of The Building (بیرون زدن از ساختمان) در روز چهارشنبه ساعت ۵ بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲ اردیبهشت با سخنان آغازین و برگزاری کارگاه معرفی Lean توسط آقای غانم‌زاده و با ارائه ۳۱ ایده، انتخاب ۱۰ ایده با رای شرکت‌کنندگان و تشکیل ۱۲ تیم ادامه یافته و پس از برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان معرفی تخته آزمایش (Javelin Board) توسط آقای آرش میلانی به پایان روز اول رسید.

در روز دوم رویداد، پنجشنبه ۳ اردیبهشت، در ساعات مختلف جمعاً ۳ کارگاه آموزشی برگزار گردید که در فواصل زمانی میان این کارگاه‌ها، شرکت‌کنندگان به منظور آشنایی با بازار واقعی و مصاحبه با مشتریان بالقوه به خارج از ساختمان برگزاری هدایت شدند. شرکت‌کنندگان پس از هر مصاحبه بر اساس مدل Lean با راهنمایی مربیان به ارزیابی ایده خود پرداختند و پس از شکست‌های متوالی به رفع عیب و نواقص ایده خود پرداختند تا برای مرحله آخر آموزش آماده شوند.

در روز آخر رویداد، مرحله آخر آموزش، ساخت یک نمونه اولیه و فروش آن به مشتری آخرین تجربه برای تیم های شرکت کننده و آخرین فرصت ارزیابی ایده و کسب درآمد از مدل اولیه ایده‌ها بود.

ساعت ۴ بعد از ظهر مراسم اختتامیه با نشست بررسی اکوسیستم استارتاپی شیراز آغاز گردید. پس از سخنرانی آقای مهندس شهیدی بنیانگذار و مدیرعامل Payment24، تیم‌ها در حضور داوران ارائه‌های خود را شروع کردند. به هر کدام از تیم ها ۵ دقیقه فرصت برای ارائه و ۳ دقیقه فرصت برای پرسش و پاسخ داوران داده شد تا نتیجه ۴۸ ساعت فعالیت خود را برای حاضرین در مراسم تشریح کنند.

پس از ارائه همه تیم‌های شرکت کننده، داوران با بررسی و جمع‌بندی امتیازها به ارزیابی آنها پرداختند که در نهایت تیم ReviewHunt به عنوان تیم و ایده برتر معرفی گردید. ایده‌های The Coolation و باغ‌یاب به ترتیب در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

مراسم اختتامیه رویداد با تقدیر و تشویق داوران، مربیان و برگزارکنندگان و نیز گرفتن عکس دست جمعی ساعت ۸ شب جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ به پایان رسید.
ماشین استارتاپ ناب همچنان در ادامه رویداد مطالب مفید و اخبار خود را در وبلاگ رویداد منتشر می‌کند که علاقه‌مندان می‌توانند آن را دنبال کنند.

برای اطلاع از رویدادهای آینده، سایت رویداد را دنبال کنید.

facebooktwittergoogle_plus

۵ دلیل من برای شرکت در ماشین استارتاپ ناب شیراز

نویسنده:
۲۱ فروردین ۹۴

دلایل زیادی برای شرکت کردن یا حتی شرکت نکردن در یک رویداد می‌تواند وجود داشته باشد. گاهی دلایل کمی شما را متقاعد می‌کنند در یک رویداد حضور داشته باشید. رویداد ماشین استارتاپ ناب ۲-۴ اردیبهشت به شیراز می آید. من برای شرکت در ماشین استارتاپ ناب شیراز ۵ دلیل دارم.

۱٫ کارگاه عملی
از چند سال پیش که در دانشگاه به دنبال یادگیری کاربردی مهارت‌های رشته خودم و به کارگیری آن در فضای کسب و کار بودم با منابع و افراد بسیاری آشنا شدم که هر کدام فرصتی برای آموختن راه اندازی کسب و کار بودند. اما به قول یکی از آموزگاران دوران مدرسه تا وقتی دستتان به گچ نخورده مطلب را نخواهید آموخت.
فضای کارگاهی برای آموختن این امکان را می‌دهد که بسیاری از مواردی که شما در کلاس تئوری با آن برخورد نمی‌کنید را تجربه کنید. خصوصا در روش «لین استارتاپ» که ابزار مورد نیاز برای ارزیابی ایده، مقایسه با نتایج مورد انتظار، بازبینی مجدد و تغییر مسیر وجود دارد و ارائه می‌شود.

۲٫ شهرت جهانی لین استارتاپ ماشین
ماشین استارتاپ ناب در چند سال اخیر بیش از ۳۰۰ رویداد در سراسر دنیا برگزار نموده است. کیفیت برگزاری حرف اول را در این رویداد می‌زند. بنابراین مربیان و برگزارکنندگان برای انتخاب آزمون‌هایی را پشت سر می‌گذرانند و پس از آن در مرحله‌ای توسط نمایندگان سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرند و تایید یا رد می‌شوند.

۳٫ شبکه سازی
شبکه‌سازی یکی از ویژگی‌های مثبت این رویداد و آشنا شدن با افراد مختلف از سراسر ایران است. افرادی که کسب و کاری داشته یا دارند. افرادی که به دنبال راه‌اندازی کسب و کار هستند و افرادی که شکست‌ها و پیروزی‌هایی را تجربه کرده‌اند. افرادی که می‌توانند بر روی ایده‌هایی که برای اجرا به سرمایه نیاز دارند، سرمایه گذاری نمایند. و افرادی که می‌توانند مشاوران خوبی در زمینه راه اندازی کسب و کار باشند.
بیش از ۷۰ نفر در این رویداد حضور دارند که حدودا ۵۰ نفر شرکت کننده و بقیه مربی، داور، سخنران و برگزار کنندگان هستند. علاوه بر این اختتامیه و ارائه نهایی در حضور سرمایه‌گذاران برگزار خواهد شد.

۴٫ آشنایی با متدولوژی «لین استارتاپ» در راه اندازی کسب و کار
روش «لین استارتاپ» یک روش نوپا و تازه راه اندازی شده که به دنبال آزمون و خطا برای پوشاندن ایرادهای خود باشد نیست. جستجوی کوتاهی در دنیای اطلاعات مشخص مینماید که این روش از سالها پیش در صنعت خودرو و نرم افزار مورد استفاده قرار می‌گرفته و همچنان مورد استقبال است و در دنیای کسب و کار با کمترین آزمون و خطا وارد شده است.
یکی از ویژگی‌هایی مثال زدنی روش «لین استارتاپ» کمک به کنار گذاشتن فرضیات اشتباه در زمینه ایده و انتظارات بازار است. این روش به تیم کمک می‌کند به سرعت و در زمانی کوتاه در مورد فرض خود به برداشت صحیح و منطبق با نیاز و رویکرد جامعه و بازار دست یابد. در رویداد «لین استارتاپ ماشین» شما دائماً در حال ارزیابی فرضیات خود و تصحیح آنها برای انطباق با نیاز بازار هستید.

۵٫ نیاز به روش‌های جدید در بازار کسب و کار
با توجه اتفاقات اخیر در صحنه بین‌المللی و توافقات انجام شده، همچنین مواردی چون بحث اقتصاد مقاومتی و شرایط در حال تغییر فضای کسب و کار جامعه ایرانی به نظر می‌رسد حضور در بازار جدید نیازمند روش‌های نوین ارزیابی بازار و ایده می‌باشد. برای آماده شدن به منظور حضور در این فضا باید از تمامی فرصت‌های موجود برای آموختن روش‌های نوین استفاده بهینه نمود. این رویداد پس از دو دوره که در تهران برگزار شده است برای بار سوم در ایران و اولین بار در شیراز برگزار خواهد شد. بنابراین فرصت مغتنمی است و نباید آن را از دست داد.

facebooktwittergoogle_plus

لین استارتاپ برای نوآوری و تغییرات سازمانی

نویسنده:
۲۱ فروردین ۹۴

«لین استارتاپ» راهکاری ارائه می‌دهد تا مسائل و مشکلات را در شرایط  نامعلوم مدیریت و حل کنیم. متدولوژی «لین استارتاپ» یک متد اثبات شده برای خلاقیت و نوآوری و همچنین مدیریت تغییرات پیچیده در سازمان است. در رویداد لین استارتاپ ماشین شما آموزش می بینید که چطور از اصول و روش‌های متدولوژی «لین استارتاپ» استفاده کنید تا افراد شما بهترین عملکرد را داشته و مدل کسب و کار نیرومندی داشته باشید، همچنین زودتر مشتری‌ها را راضی و خوشحال کنید.

چطور می‌توانید یک سازمان با عملکرد بالا بسازید که با تغییر شرایط بازار وفق پذیر و انعطاف پذیر باشد درحالی که باید بطور همزمان بر روی اجرای مدل کسب و کار فعلی تمرکز داشته باشد؟

از طریق روش‌های عملی و مطالعات موردی شما یاد خواهید گرفت که چطور از تکنیک‌های جدید استفاده کنید تا متدولوژی «لین استارتاپ» را در سازمان خود به کار ببرید.

این موارد را یاد خواهید گرفت:

  • اصول استارتاپ ناب و روش‌های اعتبارسنجی و همچنین اینکه چرا این موارد برای موفقیت طولانی مدت محصول شما مهم هستند.
  • به شکل فرآیندی، تمرکز به جای محصول روی «اعتبار سنجی» ایده است. پیش از آنکه انرژی و زمانی برای ساخت محصولی که کسی نمی‌خواهد صرف شود.
  • چطور از بورد فرایند محور (تخته آزمایش) برای اعتبارسنجی و آزمایش پنداشت‌ها استفاده کنید.
  • چطور متد های مداوم و از هم گسیخته نوآوری را بکار بگیرید زمانی که در حال توسعه mvp محصول خود برای یادگیری و بهبود هستید.
  • چطور تغییرات بزرگ را مدیریت و رهبری کنید بصورتی که توانمندی و تعامل افراد افزایش یابد درحالی که ریسک شکست کاهس می یابد.

این دوره مناسب چه کسانی است:

این کارگاه بیشتر برای مدیران اجرایی، مدیران ارشد، مدیران توسعه کسب و کار، بنیانگذاران استارتاپ‌ها و همچنین اعضای تیم‌های نوآوری شامل مدیران محصول و تیم توسعه محصول می باشد.

facebooktwittergoogle_plus

استارتاپ ناب به خانه خود، تویوتا، باز می‌گردد

نویسنده:
۲۰ فروردین ۹۴

چطور غول خودرو سازی دنیا از متد استارتاپ ناب (Lean Startup) استفاده کرد تا ایده های کسب و کاری خود را تست کند؟

در دسامبر ۲۰۱۳ ، تیمی از تویوتا در سانفرانسیسکو روی سن رفتند تا به صورت شفاف درباره‌ی چالش‌های پذیرفتن متد استارتاپ ناب در خدمات اتومبیلی خود صحبت کنند. این جلسه از طرف کمپانی که معمولاً در خفا و ترس ایده‌های خود را مطرح میکرد برای افرادی که در جامعه لین هستند یک سورپرایز بود.

بسیاری از ما، به اشتباه، جهش‌های اعتقادگونه بزرگ و چند گانه که در روند تکامل این سه متد صورت گرفته است را نادیده گرفته ایم، از متد تولید ناب گرفته تا نرم افزار ناب تا متد استارتاپ ناب. حتی تویوتا، که تولید ناب را بسیار خوب پیاده کرده، این جهش‌ها را ساده نمی‌انگارد.

بگذارید توضیح دهم:
در تولید ناب (lean manufacturing)، انبوهی از درهای خودرو که در اتومبیلی استفاده نشده باشند اتلاف هستند.

در نرم افزار ناب (Lean Software)، انبوهی از مستندات نیازسنجی و یا فایل های .psd که هیچوقت تبدیل به محصول نشده اند اتلاف هستند.

در استارتاپ ناب ( Lean Startup)، انبوهی از ویژگی های ساخته شده که هیچوقت توسط مشتری استفاده نشده اند اتلاف هستند.

(نکته : لین فراتر از حذف اتلاف است، این فقط یک مثال است)

یکی از دلایل اصلی که تا بحال درباره تویوتا نشنیده‌‌اید که روی این جهش‌ها حرکت و کندوکاو کند این است که آنها بیشتر آزمایش‌هایشان را به روش بدون نام تجاری(تویوتا) انجام می‌دهند.

«چرا یک سازمان باید از روش بدون برند (Off-Brand) استفاده کند؟»

شرکت ها همیشه محصولات و سرویس‌های جدید خود را با برند خود و شکوه و جلال بسیار معرفی می کنند. رسانه ها این محصولات و سرویس ها رو مورد ستایش قرار می دهند و یا مسخره می کنند همانطور که هزاران (و یا میلیون ها) نفر یورش می برند تا از بهترین محصول استفاده کنند. در این دنیای پر از رسانه اگر برند شما برروی محصول باشد که همه چیز عالی خواهد بود.
اما این باید حتی بهتر از عالی باشد.
همانطور که ویلیام گیبسون گفته است، ما در یک زمان بی انتها زندگی می کنیم. قضاوت ها و داوری ها در مقیاسی که تا کنون در تاریخ ما دیده نشده به‌سرعت می آیند.
معرفی‌های عمومی محصولات همراه با برند شرکت، چندین ماه وقت برای آماده‌سازی، بازاریابی، برند‌سازی، مسایل حقوقی و … را در بردارد و مشخص است که چه دردسری دارد.
و همینطور از عواقب معرفی محصول با برند این است که به سختی می توان بازخورد مناسبی از حجم انبوهی از نظرات گرفت. معمولا اکثر نظرات و صحبت‌ها حول یک سوال جنجال برانگیز است.

«آیا کسی بعد از روز معرفی باز می گردد؟»

تویوتا ، همانند همه شرکت هایی که من در شرکتNeo به آنها مشاوره می دهم، ترجیح می‌دهد تا بازار را سریع و به دور از شلوغ کاری های رسانه ای آزمایش کند، مخصوصا راجع به ایده‌هایی که هنوز کامل و قطعی نشده. این روش ارزانتر از هر روش دیگری برای آزمایش بازار با یک محصول جهت یادگیری است، مخصوصا که شما می توانید تمام بروکراسی‌های اداری را پشت سر بگذارید و زمان انجام کار را کاهش دهید.
شرکت ها کمبود ایده و طرح ندارند، بلکه بسیار برایشان سخت خواهد بود که کدام ایده و یا طرح را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. یکی از ایده هایی که اخیرا تویوتا درگیر آن بوده پرداخت پول بنزین است.

«آیا افراد حاضرند پول بنزین خود را از طریق اتومبیل راحت خود پرداخت کنند؟»

تویوتا بجای صرف سالها زمان برای جمع آوری یک تیم بزرگ و ساختن سیستم پرداخت پول بنزین تحت برند خود، خیلی سریع یک دامنه ثبت کرد در فیسبوک تبلیغ کرد و تعدادی کاربر را برای محصول بدون برند خود جذب کرد تا ارزش پیشنهادی خود را تست کند.

lean-startup-toyota-1

طراحی صفحه نخست (landing page) که تیم در کمتر از ۲ روز طراحی و منتشر کردند.

«سوال ساده بود، اگر تویوتا نبود، آیا کسی به این محصول اهمیت می داد؟»

در اوایل هنگامی که سایت به ترافیک ثابت و مداومی رسیده بود، تیم مشغول مصاحبه‌های سوال و جوابی با مشتریان بالقوه بودند، که تنها ۱۰۰ دلار در روز هزینه در بر داشت. این پرس و جو شامل آن‌هایی می شد که از craigslist ویا در پمپ بنزین ها جذب شده بودند و همینطور آنهایی که در سایت ثبت نام کرده بودند.

(نکته: تعداد کمی از تیم‌هایی که من با آ‌نها کار می‌کنم، به سراغ کسانی که در سایت ثبت‌نام کرده‌اند می‌روند و با آن‌ها مصاحبه می‌کنند. این کار خیلی مهم است، چرا که تا زمانیکه از آن‌ها نپرسید، واقعا نمی‌دانید که چرا ثبت‌نام کرده‌اند)

«از ساختمان بیرون بزن نسخه توسعه یافته از روش Genchi Genbutsu (برو و ببین) است.»

متد «برو و ببین» یکی از قسمت‌های اصلی روش تویوتا است. بطور کاملا تصادفی، طرز فکر ما می تواند با بیرون رفتن از کمپانی و دیدن مشتری ها توسعه یابد.
در این مورد، بیرون زدن از ساختمان به این معنی بود که افرادی را از craigslist به‌کار بگیریم تا به پمپ بنزین بروند و تیم مستقر در پمپ بنزین را ملاقات کنند.
تیم کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) خود، که برروی اتومبیل نصب شده و توسط iBeacon با یک پمپ یکپارچه شده بود را تست می کردند تا بفهمند ارزش پیشنهادی آنها در دنیای واقعی ارزشی دارد یا نه.
(نکته: MVP شما باید جهت یادگیری بهینه‌سازی شود. چیزی که تیم تست میکرد هنوز قابل گسترش نبود.)

lean-startup-toyota-2

تیم تویوتا برای آزمایش در پمپ بنزین محلی سیلیکون ولی آماده شدند.

lean-startup-toyota-3

تویوتا یک کمینه محصول پذیرفتنی در یک اتومبیل کمری جاسازی کرد و برای تست توسط مشتری آن را با iBeacon هماهنگ کرد. 

 

«آنها چه چیزی یاد گرفتند؟»

آنها چیزهای زیادی مخصوصا راجع به ارزش پیشنهادی خود یاد گرفتند.
برای مثال، MVP از روش قدیمی که از ماشین بیرون می شویم و پول بنزین را پرداخت می‌کنیم خیلی سریع‌تر نبود. البته درست است که این خیلی جالب خواهد بود که در اتومبیل بنشینیم و پول بنزین را پرداخت کنیم، اما در حال حاضر افراد ترجیح می دهند که از اتومبیل خود خارج شوند و با کارت پول را پرداخت کنند. با این حال، تیم متوجه شد که این موضوع می تواند با اصلاح تجربه کاربری (UX) رفع شود.

lean-startup-toyota-4

UX به روز شده برای کمینه محصول پذیرفتنی در اتومبیل

بیشترین یادگیری ها از بانوان بود.

«زنان چندین‌بار به ما گفتند که ارزش این محصول امنیت است.»

بسیاری از زنان بعد از اینکه از این MVP استفاده کردند توضیح دادند که، ترجیح میدهند در شب کیف پول خود را برای پرداخت بیرون نبرند، مخصوصا در ایستگاه‌هایی که کاملا روشن نیستند. اگه آنها می توانستند به راحتی بیرون بروند و نازل سوخت را بردارند احساس امنیت بیشتری می کردند.
اگرچه این تیم خاص شامل هم مرد و هم زن بود، اما آنها متوجه این ارزش پیشنهادی در اتاق کنفرانس شرکت نشدند.

«فقط یک مثال»

این تجربه تنها یکی از تجربیات بی شماری است که تویوتا از سال ۲۰۱۳ که راجع به استارتاپ ناب صحبت کرد اجرا کرده است. آنها ایده های کسب و کاری بدون برند داشتند که در ProductHunt برجسته شدند و از طریق فیسبوک و توییتر به صورت ویروسی پخش شدند. موضوع مهمی که راجع به این ایده ها هست این است که آنها بر پایه ارزش خودشان بصورت ویروسی پخش می شوند و نه به خاطر برند شرکت و کمپین‌های تبلیغاتی.

 

منبع: Lean Startup Comes Home

نویسنده: David J Bland

facebooktwittergoogle_plus

۷ دلیل برای حضور شما در ماشین استارتاپ ناب

۱۶ فروردین ۹۴

ماشین استارتاپ ناب یک کارگاه عملی است که در به کارآفرینان و و نوآوران می‌آموزد شرکت خود را با استفاده از متدولوژی‌های استارتاپ ناب پایه‌گذاری نمایند. این کارگاه براساس چارچوب و اصول برگرفته از کتاب استارتاپ ناب (The Lean Startup) آقای اریک ریس (Eric Ries) بنا شده است.

در طول سه روز، شرکت‌کنندگان مهارت‌های لازم برای شناخت، آزمودن و حذف موانع رسیدن به یک مدل کسب و کار قابل قبول را می‌آموزند. با تمرکز بر اعتبارسنجی و «سریع شکست بخورید سریعتر پیروز شوید»، شرکت‌کنندگان در این سه روز پیشرفت سریع‌تری نسبت به دیگران در ۶ ماه خواهند داشت.

ماشین استارتاپ ناب تا پایان ۲۰۱۲ تعداد ۳۰۰ کارگاه را در ۵۰ شهر، در ۶ قاره، و برای بیش از ۲۵ هزار کارآفرین مشتاق در سراسر دنیا برگزار نموده است و هم اکنون نوبت به شهرهای بزرگ ایران رسیده است تا شاهد این کارگاه‌ها باشند.

اجازه می‌خواهیم چند دلیل برای پیوستن به این رویداد به شما  ارائه دهیم:

  1. ملاقات با کارآفرینان مشتاق دیگر
    این رویداد با حضور سخنرانان و مربیانی که به شما متدولوژی لین استارتاپ و کاربردهای آن در توسعه محصول، مشتری و مدل کسب و کار آموزش می دهند برگزار می‌گردد.
  2. بیاموزید چگونه ایده‌هایی که تفاوتی در دنیای واقعی ایجاد می‌کنند را اجرا نمایید
    «لین استارتاپ ماشین به تیم‌ها راهنمایی‌هایی برای اعتبارسنجی زودهنگام پنداشت‌ها، پیش از آنکه واقعا چیزی بسازند ارائه می‌نماید. این یک توصیه با ارزش است، به خصوص وقتی شما برای شرکتی مانند Bright کار کنید، که در آن ایده‌های بیشماری وجود دارند اما زمان و منابع برای اجرای با اولویت‌ترین‌ها محدود است. من بسیار مشتاق هستم آنچه در Bright آموخته ام در شرایط واقعی به کار ببندم.»
    – آرون، مدیر محصول در Bright
  3. روش کار خود با مشتریانتان را تغییر دهید
    «استارتاپ ناب نه تنها رویکرد ما را به ایده محصول خودمان را تغییر داده است، بلکه روش کار با مشتریانمان را نیز تغییر داده است. به جای اینکه مستقیم به سراغ طراحی و پیاده سازی یک نرم افزار کاربردی وب یا موبایل برویم، به مشتریان کمک می‌کنیم ابتدا فرضیاتشان را –به سرعت و ارزان- شناسایی و اعتبارسنجی نمایند و سپس در صورت لزوم مسیر را تغییر دهند.»
    – به کارگیری استارتاپ ناب در Marketade
  4. هر بازی یک برنده دارد. لین استارتاپ ماشین هیچ بازنده ای ندارد.
    «هرچند تیم ما در ماشین استارتاپ ناب بوستون پیروز شد، جایزه اصلی تجربه یادگیری بود. تمام افرادی که به آخر هفته رسیدند دریافت بسیار خوبی از متد «لین استارتاپ» به دست آوردند.
    اگر همراهان را با سوال‌های خود آزردید، تا حد تعلیق روی توییتر توییت ارسال کردید، یا به تمامی افراد حاضر درشبکه لینکدین پیام دادید، در نهایت همه منجر می‌شوند به اساس یاد گرفتن: زود شکست بخورید، زودتر پیروز شوید.»
    – پاتریک هوورو جاشوا گلدبرگ، از برندگان لین استارتاپ ماشین، Safe Route
  5. از همهمه دوری کنید و در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید
    «شرکت News International مجموعه‌ای از محصولات شگفت‌انگیزی دارد که از رویداد ماشین استارتاپ ناب بیرون آمده‌اند. آنها به تازگی پروژه Sun Smile را به بازار عرضه کرده‌اند. Sun Smile یک اپلیکیشن بسیار ساده است که تنها ۲ هفته زمان برد تا از یک ایده به واقعیت تبدیل شود.
    یک سال قبل آنها فکر می‌کردند که این اتفاق هرگز نمی‌افتد. اپلیکیشن Sun Smile هنوز مدت زمان زیاد از عمر آن نگذشته است و فقط در دسترس عده‌ی محدودی قرار داد ولی ثابت شده که با آنچه که انتظار داشته‌اند مطابقت دارد.
    شرکت News International یک پوشش زیبای رسانه‌ای از راه‌اندازی آن داشت و واکنش عمومی بسیار عالی بود. این ایده از کمپین بازاریابی گسترده‌تری، که قبلاً برگزار شده بوده، گرفته شده است اما مفهوم کامل و دقیق آن از صحبت کردن با مردم متولد شده است.»
    – تد نش، مدیر محصول، شرکت نیوز کورپوریشن
  6. از همه انتظارات فراتر رفت
    «زمانی که به دنبال یک دوره آموزشی در زمینه مدیریت محصول برای تیمم می‌گشتم در واقع دنبال چیزی بودم که ادغامی از آموزش متدهای چابک (مثل Scrum) و توسعه مشتری باشد البته من قبلاً در چند کارگاه آموزشی چابک و بوت‌کمپ استارتاپ ماشین در Women 2.0، شرکت کرده بودم. در حالی‌که از نشست‌های آموزشی چابک لذت بردم، فضای جذب‌کننده غیرقابل انکاری در کارگاه آخر هفته وجود داشت که تاثیر آن را بر فضا به شکل ملموسی حس می‌کردم
    من امیدوار بودم که کارگاه لین استارتاپ ماشین ادغام بی‌نظیری از این دو باشد. من خیلی هیجان زده شدم که دیدم برنامه آخر هفته حتی از توقعات من و تیم‌های شرکت‌کننده بیشتر بود و همه از این تجربه لذت بردند.»
    – لیزا، معاون محصول، Bright.com
  7. متدولوژی «استارتاپ ناب» را با انجام آن بیاموزید
    از سال ۲۰۰۱ با راه‌اندازی کسب‌وکارها سر و کار دارم. در تمام این مدت به دنبال مفهومی مثل «لین استارتاپ» بودم. من می‌دانستم که ایده‌های کلی آن مهم هستند و یک استارتاپ عالی را دیدم که بر طبق همین متدولوژی حرکت میکرد ولی نمی‌دانستم چگونه این متدولوژی را یاد بگیرم و آن زمان هیچ راهی برای یادگیری آن نبود.
    اما ما اکنون رویداد «لین استارتاپ ماشین» را داریم. رویدادی که من در آن شرکت کردم و زندگی من را تغییر داد و در نهایت توانستم مفاهیمی که راهی برای یادگیری آنها در دسترس نبود را یاد بگیرم. ارزش رویداد «لین استارتاپ ماشین» ده‌ها برابر بیشتر از آن چیزی بود که من برای شرکت کردن پرداختم. اکنون که متوجه می‌شوم چه مفاهیم با اهمیتی را آموختم، حاضرم بدون معطلی هزینه شرکت کردن در لین استارتاپ ماشین را پرداخت کنم. لین استارتاپ ماشین قابل جایگزین شدن با هیچ هکاتون یا رویداد دیگری نیست و به طور قطع، مانند خواندن یک کتاب هم نیست. شما حتماً باید در رویداد لین استارتاپ ماشین شرکت کنید.»
    – آدریان بای، مدیرعامل MeetInnovators.com

 

منبع: The Next Web

ترجمه: علی هنرمند، هنگامه قاسمی

facebooktwittergoogle_plus

جذب سرمایه از مشتریان

نویسنده:
۱۵ فروردین ۹۴

تا اینجا نمونه‌هایی از «کمینه محصول پذیرفتنی» از قبیل ویدیوی معرفی، صفحه نخست، جادوی اُز،  Concierge MVP و Piecemeal MVP را معرفی کردیم. در این پست به معرفی ششمین نمونه، دریافت سرمایه از مشتری (Raise Funds from Customers) خواهیم پرداخت.

این یک روش خاص از “بفروشش، قبل از اینکه بسازیش” است. روش کار به این شکل است که یک کمپین جذب سرمایه بر روی پلتفرم هایی مثل Kickstarter، IndieGoGo و یا RocketHub راه اندازی می کنید. بدین ترتیب شما  هم به یک اعتبار سنجی از تمایل مشتریانتان برای خریدن یا نخریدن محصولتان دست می‌یابید و هم پول در می آورید.

doublefineadventure

Double fine adventure توانست در کمتر از ۲۴ ساعت، بیش از یک میلیون دلار سرمایه جذب کند.

مزایای این کار به همین جا ختم نمی شود. چیزی که در یک کمپین جذب سرمایه موفق بدست می آورید مجموعه ای از پذیرندگان و طرفداران اولیه است.

اسکات استینبرگ، در وب سایت ReadWrite، توصیه می کند که: «در کنار این پذیرندگان و طرفداران اولیه باشید و تماستان را با آنها قطع نکنید. آنها نه تنها به گسترش و رشد شما کمک خواهند کرد، بلکه در بسیاری از موارد از روش های دیگر نیز به کسب و کارتان کمک می کنند.»

صد البته جذب سرمایه اولیه برای همه محصولات و استارتاپ ها روش درستی نیست. به نظر می رسد که اغلب محصولات باید روی مشتریانشان تمرکز ویژه ای داشته باشند. یادمان نرود که برقراری ارتباط یک ارزش است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید نگاهی به این مقاله نیز بیاندازید.

facebooktwittergoogle_plus

ماشین استارتاپ ناب به شیراز می‌آید

۱۴ فروردین ۹۴

lsmshiraz

ماشین استارتاپ ناب ( Lean Startup Machine )، یک رویداد آموزشی قوی است، جایی که کارآفرینان و نوآوران یاد می گیرند که چگونه راه حل‌هایی را برای مشتریان خلق کنند. شما آنچه را که در ۶ ماه یاد خواهید گرفت را در ۳ روز آموخته و در دنیا و بازار واقعی تجربه خواهید کرد. موفقیت نهایی شما به ایده‌تان مشروط نخواهد بود، اما به چگونگی پرداختن به مفاهیم لین استارتاپ ارتباط خواهد داشت.

در طول آخر هفته موارد زیر را انجام خواهید داد:

  • یک استارتاپ را ایده‌پردازی می کنید یا روی ایده‌ای که در ذهن دارید کار خواهید کرد.
  • کشف مشتری را تمرین خواهید نمود.
  • بازار هدف را کاوش می کنید.
  • مصاحبه با مشتری را تمرین می کنید.
  • فرضیت و پنداشت‌های خود را به کرات آزمایش می‌کنید.
  • مدل کسب و کار خود را خواهید شناخت
  • در صورت نیاز چرخش یا تکرار در آزمایش و ایده خواهید داشت.
  • چیزی را خواهید ساخت که بتوانید عرضه کنید
  • قابلیت‌های غیرضروری را حذف می کنید و بر روی درخواست مشتری تمرکز خواهید نمود
  • یک کمینه محصول پذیرفتنی ( MVP ) را می سازید که ده‌ها میلیون تومان در هزینه‌های توسعه، صرفه جویی خواهد شد و مهمتر از آن از اتلاف زمان شما جلوگیری خواهد کرد.

این رویداد برای چه کسانی است؟
«لین استارتاپ ماشین» یک hackathon نیست. اگر در ایده تان ریسک یافتن کاربر و مشتری، بسیار بالاتر از ریسک های تکنولوژیک است، شما بــــــــایـــــــد شرکت کنید. اینگونه نیست که چون شما محصول را ساختید، مشتری‌ها صف خواهند کشید!

اگر قصد دارید روی یک پروژه موجود کار کنید، با هم‌بنیانگذار خود در این رویداد شرکت کنید. اگر همکارهایی را دارید و هیچکدامشان در رویداد شرکت نکرده‌اند، می توانید روی یک ایده استارتاپی جدید کار کنید، اما نگران نباشید مهارت‌های باارزشی را فراخواهید گرفت که می توانید در کسب و کار خود آنها را به کار بگیرید.

هم‌بنیانگذار ندارید؟ مشکلی نیست. در این رویداد افراد باهوش و با استعدادی را ملاقات خواهید کرد و این فرصت را خواهید یافت تا ایده‌های استارتاپی آنها را بشنوید. اما لو ندهید که دنبال هم‌بنیانگذار برای ایده تان هستید…. این موضوع، هدف این رویداد نیست.

جزییات رویداد:
زمان: ۲ تا ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴
مکان: شیراز، بلوار مدرس، خیابان آزادگان، رو به روی موزه تاریخ طبیعی، مرکز آموزش علمی – کاربردی کارخانجات مخابراتی ایران، مرکز رشد خوشه فناوری‌های صنایع مخابراتی
آدرس سایت: www.leanstartupmachine.ir
ثبت نام : http://evento.ir/!/lsmshiraz

facebooktwittergoogle_plus

تجربه Ryan Hoover در ماشین استارتاپ ناب

۱۴ فروردین ۹۴

این نوشته برگرفته از بلاگ شخصی Ryan Hoover بنیانگذار Product Hunt است.

چند هفته پیش در لین استارتاپ ماشین در سلیکون ولی شرکت کردم. LSM یک آخر هفته از تجربه و آزمایش، یادگیری و آموزش‌های تجاری به کمک متدولوژی‌های لین استارتاپ است. در روز آخر هر تیم یافته‌های خود را ارائه می‌دهد و یک نمونه اولیه برای اعتبارسنجی ایده تجاری خود می‌سازد.

در صورتی که فرصتی برای رفتن به ماشین استارتاب ناب دارید، آن را از دست ندهید. هیچ بهانه‌ای نیاورید و فقط انجامش دهید. آموخته‌های بسیاری خواهید داشت.
در ادامه برخی از آموخته هایی که به یاد می‌آورم را ارائه می‌کنم:

  • MVP (کمینه محصول پذیرفتنی) – هدف MVP رسیدن به بازخورد و اعتبارسنجی ایده تجاری شماست. در بیشتر موارد هیچ نمونه اولیه‌ای نیاز نیست. یک صفحه آغازین آزمایشی، مصاحبه‌های حضوری و مطالعه کاربردپذیری نمونه مشابه توسط رقبا چند روشی هستند که می‌توانند این هدف را بدون نیاز به ساخت محصولی کاربردی محقق کنند.
  • هر چه زودتر فرضیات‌تان را نامعتبر کنید – احتمال اینکه اولین ایده شما اشتباه باشد ۹۹% است. هدف فهمیدن هرچه زودتر این موضوع و تغییر تمرکز به یک نیاز معتبر افراد است. با خودتان صادق باشید.
  • محدود کردن متغیرها هنگام اندازه‌گیری پذیرش جامعه – هنگام ارزیابی پذیرش محصول بر فرضیات و پنداشت‌های مشخص تمرکز نمایید. معرفی متغیرهای بی‌مورد و متعدد در این نوع آزمون‌ها منجر به نتایج درهم و پیچیده شده و تشخیص آنچه کار کرده است را دشوار می‌نماید.

مترجم: علی هنرمند

facebooktwittergoogle_plus

Piecemeal MVP

نویسنده:
۲۶ دی ۹۳

این استراتژی روشی ترکیبی از روش‌های Wizard of Oz و Concierge است. در این شیوه شما با استفاده از ابزارهای موجود، محصولی که قرار است به مشتری بدهید را شبیه سازی می‌کنید. در این روش چیزی به نام انجام کارها به صورت دستی وجود ندارد.

BJ Fogg، استاد دانشگاه اسنفرد، ۱۸ سال بر روی رفتار انسان‌ها مطالعه کرده است. او کشف کرد که با ایجاد یک عادت جدید برای هر کسی می تواند به او کمک کند. آنها باید در هفته ۳ کار خیلی کوچک را انجام دهند.

در عرض چند ساعت BJ توانست MVP خودش را بسازد:

-          فرم ثبت نام، یک فرم ساخته شده بویسله Google Docs  بود.

-          دستورالعمل در یک فایل Google Docs شرح داده شده بود.

-          یک ایمیل یادآوری هر روز به صورت دستی فرستاده می‌شد. اگر آن عادت کوچک خود را انجام داده بودید باید در پاسخ آن ایمیل یک “y”  ارسال می کردید و اگر می‌خواستید به روز بعد بروید باید یک “y” دیگر نیز ارسال می‌کردید.

-          بعد از آن شما پاسخی دریافت می‌کردید که شما را تشویق می‌کرد و به شما دلگرمی می‌داد.

در حدود ۳۵۰۰ نفر از این محصول استفاده کردند و آن را دوست داشتند.

او مشکلی را پیدا کرده بود که ارزش حل شدن داشت و اعتبار خوبی به این روش ساده داد. در این میان چیزی که بسیار جالب است امکان انجام اتوماتیک همه مراحل است.

شما نیز برای تولید “کمینه محصول پذیرفتنی” خود از ابزارهای موجود و خدماتی که توسط دیگران ارائه می‌شود، استفاده کرده اید؟

facebooktwittergoogle_plus

Concierge MVP

نویسنده:
۲۶ دی ۹۳

در سری مطالب مثال‌های «کمینه محصول پذیرفتنی»(MVP)، پس از بررسی «ویدئوی معرفی»، «صفحه نخست»و«Wizard of Oz» این بار به مطالعه چهارمین مثال از MVP یعنی Concierge MVP می پردازیم.

dddddd

Concierge MVP

به جای تولید یک محصول، می توانید کسب و کارتان را با یک سرویس شروع کنید. اما نه هر سرویسی! این سرویس باید شامل همان مراحلی باشد که مشتریان در داخل محصول اصلی انجام می دهند.

وب سایت Food on the table هر هفته لیستی از دستورها و مواد غذایی فروشگاه شما را بر اساس فروشتان تهیه می‌کند. آنها برای اینکار به چیزهای زیادی نیاز دارند. لیست فروشگاه‌ها و مواد غذایی که در طول هفته بر حسب فروش به روز رسانی می‌شود، دستورالعمل ها، الگوریتم هایی برای مطابقت اولویت های خود با دستورالعمل ها و …

حجم کاری بسیار زیادی است!

اما موسس این وب سایت کارش را با ایجاد همه این امکانات شروع نکرد. یک بار دیگر سری به کتاب Riese میزنیم تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.

قبل از هر اقدامی، دو موسس این وب سایت به مغازه خودشان در شهر Austin رفتند. آنها با فروشندگان زیادی مصاحبه کردند تا فروشنده ای را که از سرویس آنها لذت می برد را بیابند.

او یک concierge treatment پیدا کرد.

مدیرعامل هر هفته او را می‌دید. او با یک لیست خرید و دستورالعمل‌هایی که (الف) بر اساس سلایق و نظر خود و (ب) تبلیغات در فروشگ های محلی انتخاب شده بود به این جلسه می رفت. این لیست بر اساس بازخوردها و نیازهای موجود بروزرسانی شد. در این میان مهمترین اتفاقی که افتاد دریافت یک چک ۹٫۹۵ دلاری برای این سرویس بود.

با این وضعیت امکان پولدار شدن وجود نداشت!

اما هر هفته که می گذشت آنها چیزهای بیشتری در مورد راه‌های دستیابی به موفقیت یاد می گرفتند. آنها مشتریان بیشتری را به لیست هفتگی خود اضافه می کردند تا زمانی که دیگر امکان رسیدگی به آن وجود نداشت.

سپس آنها شروع به کد نویسی کردند.

یک هفته آنها ایمیل هایی حاوی لیست و دستور العمل را به مشتریانشان ارسال کردند. هفته بعد آنها یک نرم افزار کوچک برای تجزیه و تحلیل لیست های فروشگاه تبلیغاتی نوشتند و در نهایت آنها دریافت پول به صورت آنلاین را شروع کردند.

تنها پس از کسب اعتبار محصول پایه بویسله مشتریان فروشگاه اولیه بود که به آنها اجازه اضافه کردن فروشگاه ها در منطقه خود و تبدیل شدن به یک کسب و کار در سرتاسر کشور را داد.

Concierge MVP، حداقل محصول پذیرفتنی است که با حداقل پیاده سازی فنی و یا حتی بدون آن اجرا می‌شود.

شما تا به حال از Concierge MVP استفاده کرده اید؟ تجربه خود را در اختیار دیگران بگذارید.

facebooktwittergoogle_plus

چطوری می‌تونم منتور باشم؟

۲۳ دی ۹۳

از روزی که رویداد لین استارتاپ ماشین رو برای شیراز آنلاک کردیم، اکثر مکالمات من با این سوال شروع میشه:

“چطوری می‌تونم منتور باشم؟”

اینکه تا چه حد با منتور بودن در رویدادهای استارتاپی آشنا هستید رو نمی‌دونم، ولی با توجه به اینکه شما شناخته شده باشید یا نباشید، تو حوزه وب فعالیت داشته باشید، سری بین سرها داشته باشین یا حداقل صداتون از افراد متخصص واقعی بلندتر باشه، باعث میشه که توی رویداد بتونین منتور باشین و برندی برای خودتون ایجاد کنین و تمام حاشیه‌های بعدی که حسابی باهاش درگیر هستیم. این حاشیه‌ها فقط واسه ایران نیست، واسه همه دنیا اتفاق افتاده.

رویداد لین استارتاپ ماشین به خاطر کیفیت برگزاری شناخته شده است، از نظر سازمان جهانی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت، “دانش” و “تخصص” منتورهای رویداد است. حالا چطوری این دانش رو می‌سنجند؟ خیلی ساده، آزمون برگزار می‌کنن.

توی این پست می‌خوام پله به پله مراحل ثبت‌نام در آزمون رو براتون بنویسم. چرا تصمیم گرفتم چنین پستی رو بنویسم؟ دو تا علت داشت، یکی اینکه خیلی ازم سوال می‌پرسن که چطوری می‌تونم منتور باشم، دوم اینکه، با توجه به نظارت سازمان جهانی بر روی فرم‌های ثبت‌نام و آزمون منتورشیپ، یک سری نکته‌های خیلی ریز بود که لازم دونستم باهاتون به اشتراک بذارم.

LeanTehran

(بیشتر…)

facebooktwittergoogle_plus

Wizard of Oz MVP

نویسنده:
۱۹ دی ۹۳

در مطالب قبلی شناختی مختصری از «ویدئوی معرفی» و «صفحه نخست» به عنوان نمونه‌هایی از «کمینه محصول پذیرفتنی» (MVP) پیدا کردیم. در این نوشته به گونه دیگری از MVP، یعنی Wizard of Oz آشنا می‌شویم.

zappos

“Wizard of Oz MVP” وقتی است که شما محصولی که به نظر کار می‌کند را به دیگران نشان می‌دهید، در حالی که همه عملیات‌ها به صورت دستی در حال انجام است. این روش با عنوان «Flinstoning» نیز شناخته می‌شود.

کفش Zappos بزرگترین خرده فروشی کفش آنلاین با فروش سالیانه بیش از یک میلیارد دلار است. Eric Ries در کتاب Lean Startup، توضیح می‌دهد که چگونه موسس این سایت کارش را با استفاده از یک محصول Wizard of Oz شروع می‌کند.

بنیانگذار Zappos کارش را با انبار کردن تعداد زیادی کفش و سرمایه گذاری روی تجارت الکترونیک آغاز نکرد. در عوض او به مغازه‌های کفش فروشی در محله های مختلف رفت. او برای گرفتن عکس از کفش‌ها و انتشار آنلاین آن از صاحبان مغازه‌ها اجازه می‌گرفت. به محض اینکه سفارشی ثبت می‌شد، او به مغازه می‌رفت، کفشی که سفارش داده شده بود را خریداری می‌کرد، تحویل مشتری می‌داد، پولش را می‌گرفت و برمی‌گشت… همه این کارها را خودش به تنهایی و به صورت کاملا دستی انجام می‌داد.

این یک کسب و کار توسعه پذیر نبود.

اما آزمایشی بود که به موسس اجازه می‌داد مفروضات خود را با سرمایه گذاری بسیار اندک اعتبارسنجی کند و پاسخی برای این سوال بیابد که: «آیا در حال حاضر، تعداد تقاضای کافی برای خرید کفش به صورت آنلاین وجود دارد؟»

facebooktwittergoogle_plus

صفحه نخست – Landing Page

نویسنده:
۱۷ دی ۹۳

در مطالب قبلی در مورد مفهوم «کمینه محصول پذیرفتنی» و یکی از مثالهای کاربری آن یعنی «ویدئوی معرفی» صحبت کردیم. در این مطلب به بررسی دومین نوع از «کمینه محصول پذیرفتنی» می پردازیم.

landing

Landing Page:

Landing page اولین صفحه از وب سایت شما است که بازدیدکنندگان با کلیک کردن روی تبلیغات، ایمیل و یا هر نوع کمپین دیگری آن را مشاهده می کنند.

در این صفحه شما ارزش پیشنهادی که دارید را منتشر می‌کنید و بازدید کننده را برای انجام کاری که می‌خواهید انجام دهد (ثبت نام، حمایت مالی و…) فرا می‌خوانید.

Landing Page جایی است که بازدیدکنندگان اولیه را به هواداران شما تبدیل می‎‌کند. این صفحه را بر اساس مصاحبه ها، نظرسنجی ها و توسعه محصولتان تولید کنید و در صورت لزوم بروز رسانی کنید.

یک لحظه صبر کنید!  به نظر شما Landing page یک ابزار بازاریابی نیست؟

حتما اینگونه است. اما همچنان جزئی از «کمینه محصول پذیرفتنی» (MVP) به حساب می آید. Landing page پیشنهاد شما را معتبر می‌کند، راه حل مناسبی برای محصول ارائه می دهد، استدلال فروش و حتی اعتبار قیمت گذاری شما را تعیین می‌کند.

این کارهایی است که باید انجام دهید:

-         Landing page خودتان را هنرمندانه بسازید.

-         در Google AdWord کمپین تبلیغاتی بسازید و ترافیک بازدید قابل قبولی را برای Landing page جدیدتان ایجاد کنید. حتی می‌توانید به AdWord اجازه بدهید تا پیامهای مختلفی از شما را نمایش دهد تا بتوانید تاثیر هر یک را بر روی چشم اندازی که دارید، ببینید.

-         از Google Analytics استفاده کنید.  دانستن درصد نسبت افراد بازدیدکننده به ثبت نام کنندگان بسیار مهم و حیاتی است.

-         امکان گفتگوی آنلاین را ایجاد کنید. چت، امکان پرسیدن سوال و رفع ابهام ها را برای بازدیدکننده فراهم می‌کند.

-         از سرویس هایی مثل Qualaroo برای بررسی رفتار آخرین بازدیدکنندگانتان استفاده کنید.

حتما شما هم تجربه ارزشمندی در استفاده صحیح یا غلط از Landing page دارید. پس دست به کار شوید و تجربیاتتان را در نظرات این مطلب با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

facebooktwittergoogle_plus

کمینه محصول پذیرفتنی – ویدئوی معرفی

نویسنده:
۱۵ دی ۹۳

در مطلب قبلی در مورد “کمینه محصول پذیرفتنی” توضیحاتی ارائه شد. در این مطلب و شش مطلبی که در روزهای آتی منتشر خواهد شد، نمونه های الهام بخش و قابل تاملی از “کمینه محصول پذیرفتنی” را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

۱-    ویدیوی معرفی

ویدئوی معرفی، ویدیوی کوتاهی است که ضمن معرفی محصول، نشان می دهد چرا مردم باید آن را بخرند. اغلب این ویدیو یک انیمیشن ۹۰ ثانیه ای است. دراپ باکس بهترین استفاده را با استفاده از ویدیوی معرفی به عنوان کمینه محصول پذیرفتنی کرد.

dropbox

قبل از راه اندازی، دراپ باکس تنها با همین ویدیو توانست ۵۰۰۰ مشترک را جذب کند. دراپ باکس شرکتی با رشد سریع، ارزش مالی ۲۵۰ میلیون دلار، حدود ۸۰ کارمند، ۵۰ میلیون کاربر و درآمد ۲۴۰ میلیون دلار است (ارزش فعلی دراپ‌باکس ۱۰ میلیارد دلار است).

Drew Houston، موسس و مدیرعامل درآپ باکس پیشنهاد خرید شرکتش توسط استیو جابز را رد کرد.

اما آنها چگونه شروع کردند؟

همانطور که گفتیم دراپ باکس کارش رو با انتشار یک ویدیوی معرفی ضبط شده از صفحه نمایش شروع کردند. ویدیویی که به پذیرندگان اولیه، تجربه و شناخت کافی از محصول را منتقل می کرد. به گفته Houston، بازخورد دریافتی از مردم به گونه ای بود که انگار محصول را در اختیار دارند.

با انتشار نسخه جدید ویدیوی، تعداد ایمیل های لیست انتظار آنها در عرض یک روز از ۵۰۰۰ عدد به ۷۵۰۰۰ عدد رسید. خدمتی که این ویدیوی معرفی به دراپ باکس کرد به حدی بود که هنوز هم تنها بخشی است که روی صفحه اصلی وب سایتشان قرار دارد.

شما هم برای کسب و کارتان ویدئوی معرفی ساخته اید؟ تجربه خود و تاثیری که این ویدئو روی کسب و کارتان گذاشته است را در نظرات این مطلب با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

facebooktwittergoogle_plus

درباره «کمینه محصول پذیرفتنی» (MVP) بیشتر بدانیم

نویسنده:
۱۳ دی ۹۳

حتما شما هم دوست ندارید که وقتتان را صرف راه اندازی محصولی کنید که کسی از آن استقبال نکند و یا پولی برای خریدنش پرداخت نکند. پس از پشت میزتان بلند شوید، از ساختمان بیرون بروید و با مشتریانتان صحبت کنید!

اما بین حرف و عمل تفاوت بسیاری وجود دارد. تفاوت میان آنچه مشتریانتان به زبان می آورند و آنچه که در نهایت انجام می دهند. با آنها صحبت کنید و محصولتان را در اختیارشان بگذارید و از آنها بخواهید که برای محصولتان پول پرداخت کنند.
خوب حالا اگر هنوز محصولی برای ارائه نداشته باشید چه؟ اینجا دقیقا همانجاست که «کمینه محصول پذیرفتنی» (MVP) نقش مهمی را ایفا می کند.

«کمینه محصول پذیرفتنی» محصولی است با حداقل امکاناتی که به شما اجازه ارسال محصول برای پذیرندگان اولیه را می دهد تا بتوانید روی برخی از آنها برای پرداخت پول و ارسال نظرات و پیشنهاداتشان اثر بگذارید.

اما چرا حداقل؟ برای اینکه زمان و پول شما محدود است. شما نیاز دارید تا با حداقل تلاش، بیشترین دانش را کسب کنید.

هفت نمونه از «کمینه محصول پذیرفتنی» وجود دارد:

  1.  ویدیوی معرفی(Explainer Video)
  2. A Landing Page
  3. Wizard of Oz MVP
  4. Concierge MVP
  5. Piecemeal MVP
  6. دریافت سرمایه از مشتری (Raise Funds from Customers)
  7. A Single Featured MVP

در روزهای آتی توضیحات بیشتری در مورد هر یک از این نمونه های الهام بخش خواهیم داد.

– منبع: Scale My Business

facebooktwittergoogle_plus

لین استارتاپ ماشین تهران – رویداد دوم

۶ دی ۹۳

ماشین استارتاپ ناب یا Lean Startup Machine کارگاهی سه روزه در زمینه ساخت یک کسب‌وکار موفق است. بیشتر شرکت‌های جدید شکست می‌خورند چراکه چیزی می‌سازند که کسی نمی‌خواهد. LSM یک فرآیند برای کشف اینکه چه محصولی در بازار موفق خواهد بود و کدام موفق نخواهد شد را به شرکت‌کنندگان می‌آموزد. LSM تجربه آموزشی ۴۸ ساعته و فراگیر است، کنفرانس نیست و هکاتون هم نیست.

پس از برگزاری موفق اولین دوره در تهران در اردیبهشت ۱۳۹۳، دوره دوم این کارگاه  با رویکرد تخصصی در حوزه کاربردهای مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک، همگام با چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‌های پرداخت توسط پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در تهران در تاریخ ۱ تا ۳ بهمن ماه ۱۳۹۳ برگزار خواهد شد.

دوره دوم این کارگاه با رویکرد تخصصی در حوزه کاربردهای مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک، همگام با چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌‌های پرداخت توسط پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در تهران برگزار خواهد شد.

اگر شما هم ایده‌‌ای در حوزه‌‌ بانکداری الکترونیک و سیستم‌های پرداخت دارید که گمان می‌کنید می‌تواند مبنای شکل‌گیری یک کسب و کار نو باشد، یا اگر علاقه‌مند به آشنایی با متد استارتاپ ناب برای بکارگیری آن در این حوزه هستید، این رویدادی برای شماست.

محورهای پیشنهادی در این حوزه به قرار زیر است:

۱- پرداخت موبایل
شیوه‌های نوین پرداخت نفر به نفر یا خرید کالا از طریق موبایل و راهکارهای اجرایی و امن که قابلیت پیاده‌سازی در کشور را داشته باشد.

۲- سیستم‌های پرداخت خرد
پرداخت‌های خرد (micropayment) مانند کرایه وسایل نقلیه عمومی، خریدهای جزئی، پارکومتر، سینما، بلیت موزه‌ها و … که از ریسک پایین‌تری نسبت به پرداخت‌های متوسط و کلان برخوردارند، چنانچه با هزینه پایین قابلیت الکترونیکی شدن داشته باشند، می توانند منجر به حذف پول خرد و سرعت بخشیدن به فرایند پرداخت شوند.

۳- سهولت کاربری فرایندهای بانکی
ترفندها و روش‌هایی که موجب ارتقای کیفی خدمات و یا افزایش کاربر پسند بودن فرایندها و سامانه‌های بانکی از جمله اینترنت بانک، همراه بانک و عابر بانک شوند.

۴- ترفندهای امنیتی
روش‌های افزایش امنیت سامانه‌های بانکی، خرید الکترونیکی و پرداخت‌های غیر حضوری.

۵- ارزش افزوده خدمات بانکی
ترکیب فناوری‌ها و خدمات مختلف بانکداری جهت ارائه محصولات و سرویس‌های ارزش افزوده به مشتریان.

۶- پول‌های نوپدید و شیوه‌های نوین بانکداری
بانکداری روی شبکه‌های اجتماعی (social banking)، بانکداری ابری (cloud banking)، ابزارهای مالی جدید مانند Bitcoin و شیوه‌های نوین بانکداری که قابل اجرا در کشور باشند.

۷- سیستم‌های پرداخت مجازی
راهکارهای پرداخت بدون کارت، پرداخت غیر حضوری، کیف پول الکترونیکی آنلاین و آفلاین و ترویج ابزارهای تجارت الکترونیک.

۸- احراز هویت و اعتبارسنجی در فضای مجازی
راهکارهای قابل اجرا در احراز هویت مشتریان بانکی، اعتبارسنجی، صحه‌گذاری داده‌ها، جمع‌آوری اطلاعات و امضای دیجیتال.

۹- مدیریت و افزایش وفاداری مشتریان بانکی
روش‌های جذب و نگهداری مشتریان، افزایش وفاداری، امتیازدهی، توسعه شبکه خدمت‌رسانی و افزایش سهم بازار برای بانک‌ها به کمک فناوری‌های نوین.

۱۰- مدیریت صف تراکنش‌ها
بهینه‌سازی صف‌تراکنش‌های الکترونیکی بانک‌ها با توجه به اولویت‌های بانک، زمان‌های اوج، قطعی‌های شبکه، مبالغ تراکنش، نوع تراکنش، دستگاه مورد استفاده و بکار‌گیری الگوریتم‌های جدید کشف الگوها.

facebooktwittergoogle_plus

اولین سوالی که پدرخوانده سیلیکون ولی قبل از سرمایه گذاری برروی استارتاپ می پرسد

نویسنده:
۵ دی ۹۳

سم آلتمن مدیر شتاب دهنده Y Combinator این پاییز کلاسی آموزشی تحت عنوان “چگونه یک استارتاپ را استارت بزنیم” برگزار کرده. این دوره ۲۰ جلسه ای سخنرانان شگفت انگیزی داشته ، Peter Thiel اولین سرمایه گذار فیسبوک ، Paul Graham بنیان گذار Y Combinator و Reid Hoffman بنیان گذار لینکدین از جمله سخنرانان بودند.

یکی از سخنرانان اخیر Ron Conway ، بنیان گذار مشهور SV Angel ، بود که بخاطر سرمایه گذاری هایش رو استارتاپهای کوچک شناخته شده است. مثلا او در سال ۱۹۹۹ روی گوگل سرمایه گذاری کرد.

ron-conway

وقتی از او پرسیده شد چگونه فرایند سرمایه گذاری را شروع میکنه جوب داد : معمولا اولین سوالی که من میپرسم اینه که “چی باعث شده که شما این محصول رو بسازید ؟”

اون میگه که انتظار داره که محصول ، راه حلی برای مشکلی باشه که خود بنیان گذار باهاش مواجه شده . بنیان گذار باید بتونه محصول را در یک جمله معرفی کنه تا سرمایه گذار فورأ بفهمه که این محصول چیکار میکنه. در همون ۱ دقیقه اول گفتگو من سعی میکنم به این سوال پاسخ بدم که “آیا این فرد یک لیدر هست یا نه ؟” و اینکه ” آیا اون فرد مناسبی برای محصول هست و روی محصول متمرکز هست یا نه ؟”

او همچنین اشاره میکنه که مهم هست که بنیان گذاران مصمم وقاطع باشند. Conway همچنین اعتقاد داره که پشت گوش انداختن کارها دشمن استارتاپ هاست. نکته دیگه ای که Conway بهش اشاره میکنه اینه که تا اونجایی که امکان داره خودتون محصول رو راه بندازین ، به این معنی که از ابتدا به دنبال سرمایه گذار یا venture capitalist نباشین؛ استارتاپها باید تلاش کنند تا برای شروع خودکفا باشند.

شاید این نوع تفکر باعث شده که که Conway به  یکی از موفق ترین سرمایه گذاران VC تبدیل بشه. Conway میگه که از سال ۱۹۹۴ با هزاران  کارآفرین صحبت کرده و برروی بیش از ۷۰۰ استارتاپ سرمایه گذاری کرده. به طور میانگین ، کمپانی SV Angel در هفته بر روی یک استارتاپ و همچنین از هر ۳۰ کمپانی برروی ۱ کمپانی سرمایه گذاری میکنه.

و در پایان وقتی که از او پرسیده شد موفق ترین سرمایه گذاری شما چی بوده جواب داد: “سرمایه گذاری برروی گوگل در سال ۱۹۹۹″

منبع : BusinessInsider

facebooktwittergoogle_plus

پنج دام در انجام آزمایشات استارتاپ ناب

۴ خرداد ۹۳

کارآفرینان اغلب به من می‌گویند: «ما کمینه محصول پذیرفتنی ( MVP ) خود را تا سه ماه آینده ارائه می کنیم»

«چرا سه ماه؟»

کارآفرین ها در مورد لیستی از خصوصیات وراجی می کنند و می گویند، «برای ارائه باید این قابلیتها و ویژگی ها در محصول باشند».

در این شرایط اشتباه چیست؟

در حال حاضر، مفاهیم همگانی شده توسط کتاب اریک ریس «The Lean Startup»، بخشی از اصطلاحات روزمره استارتاپ ها شده است.  در عوض، معانی هر مفهوم بد بناشده و معنی واقعی خود را از دست داده است. MVP جهت توصیف اولین نسخه ارائه محصول بکار می رود، که این درست نیست. چرخش ( Pivot ) آزادانه زمانی بکار می رود که تیم ها یک ایده را از روی هوس رها می کنند و به ایده دیگری علاقه نشان می دهند. مصاحبه با مشتری به صورت «پرسش از دوستان و رفقا که در مورد ایده چی فکر می کنند” درک شده است.

در ماشین استارتاپ ناب، من با هزاران کارآفرین کار کرده ام تا به آنها کمک کنم که چشم‌انداز استارتاپ مجلل خود را به آزمایشات سریع  بشکنند. من افرادی را دیده ام که زمانیکه می خواهند مفاهیم استارتاپ ناب را روی ایده هایشان بکار بگیرند، اشتباهات مشابه را تکرار می کنند. متداول ترین اشتباهات اینجا فهرست شده اند تا به شما کمک کنند که از سردرگمی بیرون بیایید:

(بیشتر…)

facebooktwittergoogle_plus

Angry Birds و استارتاپ ها

۲۱ اردیبهشت ۹۳

Angry Birds

این متن رو سال گذشته جناب آقای زاهدی نوشته بودن و در وبلاگ خودشون منتشر کرده بودن، نوشته مفید و مناسبی هست.

در این نوشته سعی شده است که ادبیات حاکم بر استارتاپها با تمثیل از بازی Angry Birds  ومسیر حرکت شرکت Rovio  ملموس شود.

کمپانی Rovio  در سال ۲۰۰۳ در فنلاند با نوشتن بازی و APP برای نوکیا کار خود را آغاز کرد و در ۹ می ۲۰۱۲ یک میلیارد مین دانلود بازی Angry Birds را جشن گرفت و در حال حاضر این شرکت ارزشی معادل ۲/۱ میلیارد دلار دارد.

۳۰۰ میلیون دقیقه در هر روز در دنیا از این بازی استفاده می شود و در هر ماه ۲ میلیون کالای فیزیکی با نشان این پرندگان بی بال ولی دوست داشتنی به فروش می رود. کمپانی  Rovio در حال حاضر دارای ۴۰۰ شریک تجاری از Cocacola تا پارک تفریحی و ۰۰۰/۲۰ محصول از پاک کن تا لباس زیر   را پشتیبانی می باشد.

جالب است بدانید NASA برای شبیه سازی فصلspace، عروسکهای این بازی را به فضا برده است (فیلم آن در you tube قابل مشاهده است).

(بیشتر…)

facebooktwittergoogle_plus

پرسشنامه ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ( ارزش آفرینان )

۲۰ اردیبهشت ۹۳

با زحمت آقای زاهدی، یکی از مربیان اولین رویداد لین استارتاپ ماشین تهران، این متن تهیه شده است.

استارتاپ ویکند و لین استارتاپ ماشین:

عده ای برای بازی در رویداد های فوق شرکت می کنند ، این بازی کمی گران است.

عده ای برای یادگیری و دانستن شرکت می کنند ، جای خوبی آمده اند.

عده ایی برای تفریح شرکت می کنند ، تفریح سالمی است.

عده ای برای شبکه سازی می آیند ، بسیار عالی است.

عده ای برای گرفتن ایراد و نقد شرکت می کنند ، حتما می توانند سوژه و نقص بیا بند .

عده ای برای قیافه و پز شرکت میکنند ، گرفتن عکس فیس بوکی را فراموش نکنند .

عده ای فکر می کنند که برگزار کننده و مربی گری این رویداد ها شغل است ، بد شغل پر دردسر و بی در آمدی است.

عده ای برای مسائل پشت پرده شرکت می کنند ، من که نمی دانم پشت پرده چه خبر است ؟!

عده ای برای توسعه کسب و کار فعلی خود آمده اند ، مفید است .

عده ای برای کمک به اکوسیستم کار آفرینی و مسئولیت اجتماعی خود شرکت می کنند ،  نقطه  حساس ولی موثری است .

عده ای می آیند تا ببینند که شغل آینده آنها کار آفرینی می تواند باشد ؟ تجربه بسیار ارزان و مفیدی است .

 عده ای ………………………………….

ولی

عده ای می آیند تا حتما کار آفرین شوند .

( خواندن این نوشتار فقط به کار آفرین ها توصیه می شود. )

به نظر من قبل از تصمیم به کار آفرین شدن باید بدانید شخصیتی کار آفرین دارید یا خیر ؟

با انبوه مقالات صحیح و یا غلط در مجلات و سایتها و تفاسیر قهرمان پرورانه در مورد جابز و گیتس و برانسون و …..   کاری ندارم. از دیدگاه علمی  بررسی می کنیم.

از حدود سی سال پیش دانشگاه های معتبر دنیا در مورد ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینان در حال تحقیق هستند و تست های روانشناسی مختلفی ارائه کرده اند که خدا را شکر چند تا از آنها در ایران با روایی و پایایی خوبی بومی سازی شده است.

آقای دکتر اسد ا… کرد نائیج از دانشگاه تربیت مدرس یکی از این پرسشنامه ها را تهیه کرده اند که مبنای پایان‌نامه کارشناسی ارشد بنده در مورد میزان رابطه سود شرکت‌ها با شخصیت کار آفرینانه اعضاء هیئت مدیره آنها قرار گرفت و چند سال پیش هم آن را به اتمام رساندم.

قسمت‌های مرتبط با این تست شخصیت شناسی ( توفیق طلبی، کانون کنترل درونی، خطر پذیری، قدرت تحمل ابهام، سلاست فکری، رویا پردازی، عمل گرایی، چالش طلبی ) را ضمیمه می‌کنم.

 می توانید برای اینکه خودتان را تست کنید ابتدا به پرسشنامه پاسخ دهید و سپس روش امتیاز بندی و تعاریف مرتبط با آن را در صفحات پایانی مطالعه کنید. این پرسشنامه را در قالب فایل word یا فایل pdf دریافت کنید.

بعد تصمیم بگیرید آیا شما پتانسیل کارآفرین شدن دارید یا خیر ؟

به عنوان کلام آخر ، کارآفرینی با اشتغال زایی متفاوت است.

facebooktwittergoogle_plus